Beslissen om je eigen bouwbedrijf op te zetten kan een spannende maar overweldigende ervaring zijn. Met zoveel onderzoek, zoveel rapporten en zoveel documenten om in te vullen… Het is gemakkelijk om je te verliezen in de administratieve details en de passie te vergeten die je dreef om je eigen bedrijf op te zetten.

Sterker nog, 68% van de eigenaren van kleine bedrijven betreurt het dat ze niet genoeg tijd hebben besteed aan het leren van de basisbeginselen van het runnen van een bedrijf. Gelukkig is het opzetten van een bouwbedrijf eigenlijk heel eenvoudig. Als je maar weet waar je moet beginnen. Bouwbedrijven hebben tijd nodig om te plannen en te bouwen. Dus door eerder te beginnen, kun je je voorbereiden op succes later.

We hebben alles wat je moet weten om je bedrijf te starten op een rijtje gezet. Van het opstellen van een gedegen financieel plan tot de soorten verzekeringen die je nodig hebt, en nog veel meer. Hier lees je hoe je in een paar stappen een bouwbedrijf opzet.

Maar als je het opzetten van je bedrijf wilt delegeren, doe dan een beroep op ons. MonSiegeSocial is gespecialiseerd in het opstarten van bedrijven en commerciële domiciliëring. Wij zorgen voor al je administratieve formaliteiten en postbeheer.

Informatie verzamelen over de bouwsector

Dankzij het internet heb je toegang tot een overvloed aan gratis en openbare gegevens, als je maar weet waar je moet zoeken. Hier zijn enkele goede informatiebronnen die je kunt gebruiken als onderdeel van je marktonderzoek:

De Belgische bedrijfsadministratie biedt een brede waaier aan hulpmiddelen om bedrijven te helpen in elke fase van hun groei. Met specifieke gereedschappen voor de bouw- en installatiesector.
Googelen op bouworganisaties of publicaties in jouw stad kan extra inzicht verschaffen dat jouw financiële plan boven de rest kan doen uitsteken.
Vooraf onderzoek doen is optioneel. Maar het zal de rest van het proces van het opzetten van je bouwbedrijf veel gemakkelijker maken. Vooral als je je onderzoek hebt afgerond, zal het veel gemakkelijker zijn om door te gaan naar de volgende fase van het proces: het schrijven van je ondernemingsplan.

Een financieel plan opstellen voor je bouwbedrijf

Elke startende onderneming heeft een financieel plan nodig. Niet alleen om je te begeleiden bij het opstarten van je bedrijf, maar ook om je te helpen bij het vinden van investeringsfondsen, het verkrijgen van leningen enzovoort. Hier zijn de stappen die je moet volgen om een ondernemingsplan voor je bouwbedrijf op te stellen:

Samenvatting

De samenvatting is de inleiding van je ondernemingsplan. Het moet kort (een of twee pagina’s), volledig en overtuigend zijn.

Het is raadzaam om je mission statement, biografische basisinformatie over je bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt op te nemen. Niet te vergeten financiële gegevens en financieringsdoelen, relevante successen uit het verleden en je plannen voor de toekomst van het bedrijf. De rest van je financiële plan zal dezelfde elementen bevatten als die in je samenvatting. Maar in meer detail.

Bedrijfsoverzicht

Geef na de samenvatting een overzicht van je bedrijf: wie het heeft opgericht, wanneer het is opgericht en wat het doet. Je moet ook een waardepropositie schrijven die uitlegt waarom er vraag is naar het aanbod van jouw bedrijf in jouw specifieke markt.

En vergeet niet aan te geven of je bedrijf is gestructureerd als SRL, SA of SNC. En hoe het eigendom wordt verdeeld als je niet de enige oprichter bent.

Marktanalyse

In dit gedeelte moet je onderzoek doen dat het bestaan van een specifieke vraag in je doelmarkt bewijst. En waarom uw bedrijf bijzonder geschikt is om aan deze vraag te voldoen.

Hier zijn enkele details die je zou moeten opnemen in je marktanalyse:

Stand van zaken in de sector: Zorg voor gegevens die aantonen dat je doelmarkt gezond is en je nieuwe bedrijf kan ondersteunen.

Je doelmarkt: Stem je analyse af op de markt waarop je producten en diensten gericht zijn, met behulp van demografische gegevens van klanten en specifieke lokale gegevens.

Groeimogelijkheid: Laat zien dat je doelmarkt niet alleen in staat is om je bedrijf te ondersteunen, maar dat er ook voldoende vraag is om je bedrijf te laten groeien.

Marktaandeel en productprijzen: Bereken het percentage potentiële klanten dat je kunt veroveren in vergelijking met je concurrenten. Stel op basis van deze informatie een prijsplan op dat zowel concurrerend als winstgevend is.

Concurrentieonderzoek: Benadruk de sterke en zwakke punten van je concurrenten en laat zien hoe dit de commerciële strategie van je bedrijf zal beïnvloeden.

Structuur van het bedrijf

Hier beschrijf je de structuur van je bedrijf in detail. Je moet :

  • Wie is de eigenaar van het bedrijf en hoe is het verdeeld.
  • De toewijzing van aandelen tussen investeerders, als je die hebt.
  • de juridische structuur van uw bedrijf (SNC of SARL of andere)
  • organigram bedrijf
  • het aantal huidige werknemers en toekomstige wervingsbehoeften.

Vergeet niet dat het je doel is om uit te leggen hoe elk structureel element bijdraagt aan het toekomstige succes van je bedrijf.

Producten en diensten

In dit gedeelte kun je gedetailleerd beschrijven welke producten en diensten je aanbiedt. Bespreek, indien mogelijk, huidige of vroegere projecten die als voorbeeld kunnen dienen voor het aanbod van je bedrijf. Aangezien de bouw ook sterk afhankelijk is van de levering van materialen, moet je de partnerschappen benadrukken die je hebt met leveranciers van bouwmaterialen, onderaannemers, enz.

Je kunt ook het soort contracten opnemen dat je van plan bent te gebruiken met potentiële klanten. Forfaitaire som-, eenheidsprijs-, kostprijs-plus- en tijd-en-materiaalcontracten gaan allemaal anders om met de levering van materialen, dus de vereisten voor je leverancier zullen verschillen afhankelijk van het type contract dat je van plan bent te gebruiken.

Marketing en verkoop

Hier leg je uit hoe je van plan bent om potentiële klanten te bereiken en ze om te zetten in klanten.

Hier zijn een paar punten om te benadrukken in dit gedeelte:

Waardepropositie: waarom de doelgroep de diensten van jouw bedrijf nodig heeft en waarom jouw aanbod concurrerender is dan dat van anderen in jouw markt.
Positionering: Hoe je je doelklanten wilt vinden en bereiken.
Promotie: Het type marketing- of reclamestrategie dat je van plan bent te gebruiken.
Verkoopstrategie: Hoe je van plan bent om marketingleads om te zetten in contractklanten.

Financieel plan + projecties

Geef een volledig overzicht van de huidige financiën van je bedrijf en de financiële positie die je voor de toekomst verwacht. Als je geen eerdere financiële gegevens hebt, voeg dan prognoseversies van dezelfde documenten toe en voeg het marktonderzoek en de analyse bij die je hebt gebruikt om deze prognoses op te stellen.

Hier zijn enkele documenten die je moet toevoegen:

  • Inkomstenoverzichten of geraamde inkomsten.
  • Kasstroomoverzichten of kasstroomprognoses
  • Balansen of prognoses

Je moet ook al je schuldverplichtingen documenteren, inclusief andere investeringen die je hebt gedaan, hypotheken op bedrijfsmiddelen, leningen voor apparatuur, enz.

Tot slot moet je de financiële details van de financiering die je nodig hebt of hoopt te krijgen, vermelden. Vermeld de financiering die je op dit moment aanvraagt en eventuele extra financieringsrondes die je in de toekomst nodig denkt te hebben. Zorg ervoor dat je elk bedrag toewijst aan een specifiek doel, zoals de aankoop van apparatuur, het huren van onroerend goed, enz.

Bijlage

Je mag tabellen, notities, onderzoek of andere informatie toevoegen die je relevant vindt voor je ondernemingsplan, maar die te lang is of niet in het document zelf thuishoort.

Hier zijn enkele documenten die kunnen worden opgenomen in het ondernemingsplan van een bouwbedrijf:

  • Tabellen, grafieken en diagrammen
  • Gedetailleerde marktanalyse
  • Details van eerdere projecten
  • Verworven vergunningen of licenties
  • Bewijs van verzekering
  • Curriculum vitae van de oprichter(s)
  • Organigram bedrijf
  • Media-aandacht

Als je ondernemingsplan af is, is het tijd om het officieel te maken door je bedrijf wettelijk te registreren bij de federale, regionale en lokale autoriteiten.

Je bouwbedrijf registreren

Een bedrijf registreren is vrij eenvoudig. Hier volgen de stappen voor het registreren van je bouwbedrijf:

  1. Beslis over de bedrijfsentiteit: Kies je bedrijfsnaam en beslis of je je gaat registreren als SRL of iets anders.
  2. Een bedrijf oprichten: Dit wordt gedaan door een oprichtingsakte in te dienen en te registreren.
  3. Open een zichtrekening bij een bank naar keuze.
  4. Jezelf identificeren voor btw- en douanedoeleinden
  5. Word lid van een sociaal verzekeringsfonds en een onderlinge verzekeringsmaatschappij
  6. Als je personeel aanwerft: sluit je aan bij een sociaal secretariaat en onderneem bepaalde stappen bij de RSZ

Verkrijgen van licenties, certificeringen, vergunningen en verzekeringen

Je zult moeten uitzoeken welke specifieke licenties en vergunningen vereist zijn. Om precies te weten te komen welke licenties je nodig hebt, zie Algemene aannemer.

Specialistische aannemersvergunning: als je werkzaamheden uitvoert zoals schrijnwerk, schilderwerk, elektriciteitswerken, dakwerken, verwarming, ventilatie en airconditioning, enz. dan heb je mogelijk een specifieke vergunning nodig voor deze werkzaamheden.

Verzekering voor je bouwbedrijf

Je moet ervoor zorgen dat je bouwbedrijf verzekerd is voordat je aan de slag gaat, zodat je gedekt bent in het geval van een ongeluk of noodsituatie. Je hebt ook verschillende specifieke verzekeringen nodig om verschillende aspecten van je bedrijf te dekken, zoals eigendommen en werknemers.

Algemene aansprakelijkheidsverzekering :

Een algemene aansprakelijkheidsverzekering beschermt je bij ongevallen op het werk, verwondingen, schade aan eigendommen, enz.
Opstalverzekering: Als je een fysiek kantoor hebt, moet je ervoor zorgen dat je een eigendomsverzekering hebt die je dekt in het geval van schade aan eigendommen, diefstal, natuurrampen of als een klant gewond raakt op het terrein.

Autoverzekering

De meeste bouwwerkzaamheden vereisen het gebruik van ten minste een paar zware machines. Als je bouwmachines bezit, moet je ervoor zorgen dat ze verzekerd zijn. Als je ervoor kiest om je uitrusting te huren, kun je je eigen verzekering afsluiten of een waiver kopen die je aansprakelijkheid bij schade vermindert.

Verzekering tegen arbeidsongevallen

Als een werknemer op de bouwplaats gewond raakt, zal je algemene aansprakelijkheidsverzekering de onmiddellijke gevolgen van het ongeval dekken. Als het letsel echter leidt tot inkomstenderving of langdurig letsel, dan heb je een werknemerscompensatieverzekering nodig om deze uitkeringen te dekken.

Werkloosheidsverzekering

Als een werknemer zijn baan verliest om redenen waar hij geen invloed op heeft (bijvoorbeeld ontslag of sluiting van het bedrijf), biedt de werkloosheidsverzekering financiële hulp totdat hij een nieuwe baan heeft gevonden.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering van de staat: Als een arbeidsongeval resulteert in langdurige arbeidsongeschiktheid waardoor de werknemer niet meer kan werken, kan hij of zij een arbeidsongeschiktheidsclaim indienen bij de staat om financiële hulp te krijgen.

Vind financiering voor je bouwbedrijf

De meeste bouwbedrijven hebben financiering nodig om de apparatuur en benodigdheden te huren of te kopen die ze nodig hebben om aan de slag te gaan. belgium.be/nl/economie/zaken/financiering

Dat is het, we zijn aan het einde gekomen van dit artikel en we hopen dat je het nuttig hebt gevonden! We zetten je bedrijf snel op en zorgen voor alles. Als je van deze hoofdpijn af wilt, neem dan snel contact met ons op.

Shares: