Voordat we de verschillende fasen van het opzetten van een start-up doorlopen en het idee van het opzetten van een start-up met succes werkelijkheid laten worden, moeten we eerst definiëren wat deze nieuwe term, die tegenwoordig erg in de mode is, eigenlijk betekent.
Allereerst, wat is een start-up?
Ten eerste is een start-up een jong bedrijf met als doel zo snel mogelijk te groeien en winstgevend te worden.
Een innovatief concept? JA, maar dat niet alleen! Je hebt vast wel eens gehoord van mensen die hun eigen start-up hebben opgezet.
Het is een erg populair concept. Maar wat betekent de term startup eigenlijk? Wat maakt een start-up anders dan een traditioneel bedrijf?
Een start-up creëren betekent vooral op zoek gaan naar iets nieuws. En in 2022 is het niet altijd gemakkelijk om met een nieuw idee te komen dat consumenten zal aanspreken!
Innovatie is het woord dat de manier waarop dit type bedrijf werkt definieert, of het nu gaat om het soort diensten/producten dat je aanbiedt of de manier waarop het bedrijf is georganiseerd en werkt.
1- Hoe kom je op een innovatief idee voor je start-up?
De eerste stap is natuurlijk het idee vinden waaraan je wilt werken. Kies voor verbeterde diensten en producten. Of creëer diegenen die nog niet bestaan door onweerstaanbare voordelen aan te bieden.
Hoe positioneer je jezelf ten opzichte van de concurrentie? Of om waarde toe te voegen aan je ideeën door innovatief te zijn?
Je hoeft alleen maar te proberen een probleem te visualiseren en er de beste oplossing voor te vinden! De meeste van de grootste startende ontwikkelaars hebben deze fase doorgemaakt: Airbnb, Blablacar…
COMBINEER KWALITEIT EN ETHIEK OM JE TE ONDERSCHEIDEN!
Kies een product of dienst die voldoet aan de behoeften van vandaag.
Consumenten hechten steeds meer belang aan de kwaliteit en ethiek van de producten die ze kopen. Dus als je je start-up in 2022 wilt vestigen, kies dan voor lokaal geproduceerde producten.
Milieuvriendelijke producten, bij voorkeur niet getest op dieren.
Met een sterk ethos dat de 3.0 consument zal aanspreken!
GEBRUIK E-COMMERCE ALS VERKOOPKANAAL!
E-commerce? Dankzij influencers en sociale netwerken is e-commerce HET verkoopkanaal bij uitstek in 2022.
Vooral in de huidige gezondheidscontext is online handel een optie om je producten en diensten te lanceren.
Het is een up-to-date maar zeer concurrerend concept. Je moet echter op je hoede zijn voor de markt waarin je je positioneert als je op deze manier wilt gaan verkopen.
Zit je zonder ideeën voor je start-up?
Bezoek de pagina pme. ch, waar je een groot aantal start-ups met innovatieve concepten vindt.
2- Creëer je eigen netwerk en gemeenschap.
Of je nu één persoon bent of meerdere oprichters, je moet een netwerk van contacten opbouwen zodra je je start-up hebt opgericht.
Het is een fase die vaak over het hoofd wordt gezien door jonge ondernemers, maar het is een van de meest essentiële voor het promoten van de lancering en het soepel laten verlopen van het bedrijf.
Om goed te kunnen functioneren, moet een start-up bestaan uit mensen met expertise op verschillende gebieden, zodat ze een professioneel, goed presterend team vormen.
- Je interne netwerk: Je kunt je start-up alleen of met andere oprichters opzetten, het maakt niet uit, maar je project heeft een intern netwerk nodig: partners, werknemers, aandeelhouders die in je project willen investeren, enz.
Omring jezelf met mensen die een bron van motivatie en aanmoediging zijn om je te helpen je project te realiseren.
- Je externe netwerk: leveranciers, sponsors, partners, filialen of zelfs webmagazines gewijd aan ondernemers … dit zijn de mensen die zullen helpen om je project te promoten.
- Het is net zo belangrijk als je interne netwerk, want dankzij hen zal je project zich kunnen ontwikkelen. Dit is het netwerk dat je in staat zal stellen om je eerste publiciteit te genereren (mond-tot-mondreclame, enz.), dus laat dit niet achterwege.
3- Marktonderzoek – positie in een doelmarkt.
Zodra je het idee en je eerste netwerk hebt gevonden, hoef je alleen nog maar de markt te analyseren waarop je je richt.
Marktonderzoek stelt je in staat om de belangrijkste elementen voor een succesvolle implementatie van je project te bepalen, in het bijzonder je concurrenten, je doelgroep (klanten en prospects), de plaats van verkoop, de prijs…
4- Een ondernemingsplan opstellen.
Het businessplan is een essentiële fase bij het lanceren van een start-up. Het is het plan dat de hele werking van je start-up zal bepalen, inclusief het financiële plan (of businessmodel), de verkoop- en productielogistiek en de communicatie- en marketingstrategie.
Het ondernemingsplan is de sleutel tot het overtuigen van aandeelhouders om je project te financieren, en het is belangrijk om deze fase niet te verwaarlozen, omdat investeerders in dit rapport de levensvatbaarheid van je project zullen beoordelen.
5- Hoe kies je de juiste rechtsvorm voor je start-up?
Een start-up brengt tijdens de oprichtingsfase meestal verschillende oprichters en investeerders samen. Dit helpt bij de financiering van de opstartfase van de start-up.
We raden je daarom aan om te kiezen voor een juridische structuur die plaats biedt aan meerdere aandeelhouders en meerdere oprichters.
Om je startup in België op te richten, zijn de twee statuten die we aanraden en die het vaakst worden gebruikt :
- SRL (vennootschap met beperkte aansprakelijkheid)
- Naamloze vennootschap
6- Registratie van je start-up en administratieve procedures.
De laatste stap is het registreren van je start-up bij juridische en financiële instellingen.
Afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest, moet je de statuten van het bedrijf opstellen in aanwezigheid van een notaris of bij onderhandse akte.
De tweede stap is het indienen en registreren van de statuten bij het RCS(Registredu Commerceet des Sociétés) van het gerechtelijk arrondissement waar het hoofdkantoor van je start-up is gevestigd.
De laatste fase bestaat uit het registreren van je bedrijf bij de ECB en het publiceren van je activiteit in het publicatieblad.
Nu ken je alle stappen die komen kijken bij het opzetten van een start-up! Je hoeft alleen maar aan de slag te gaan! Als je ondersteuning op maat nodig hebt, neem dan contact met ons op! Een team van experts zal je begeleiden bij het opzetten van je start-up.